- هزار حسابدار
- مرکز مقالات
- مقالات عمومی
- مقالات هزاراستاد
- نحوه ثبت سند حسابداری بیمه تکمیلی
نحوه ثبت سند حسابداری بیمه تکمیلی
خلاصه
1404/08/24
ثبت سند حسابداری بیمه تکمیلی در ایران بسته به اینکه شما در چه نقشی هستید (کارفرما، بیمه گر، یا شخص بیمه شده) و نوع پرداخت (حق بیمه، خسارت و ...) متفاوت است. در ادامه، به تفکیک
اگر شما هم حسابدار، شرکت حسابداری و سایر کسب و کارهای مرتبط با حسابداری دارید با کلیک روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «هزار حسابدار» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
ثبت سند حسابداری بیمه تکمیلی در ایران بسته به اینکه شما در چه نقشی هستید (کارفرما، بیمه گر، یا شخص بیمه شده) و نوع پرداخت (حق بیمه، خسارت و ...) متفاوت است. در ادامه، به تفکیک نقشها و انواع پرداخت، نحوه ثبت سند حسابداری را شرح میدهیم:
**1. در دفاتر شرکت (کارفرما):**
**الف) پرداخت حق بیمه:**
* **ثبت اولیه (هنگام پرداخت حق بیمه به شرکت بیمه):**
* بدهکار: حساب هزینه بیمه تکمیلی کارکنان (یا هزینه حقوق و دستمزد)
* بستانکار: حساب بانک (یا صندوق)
* **ثبت تعدیلی (در پایان دوره مالی برای تخصیص هزینه به دوره مربوطه):**
* اگر تمام حق بیمه پرداختی مربوط به همان دوره مالی باشد، نیاز به ثبت تعدیلی نیست.
* اگر بخشی از حق بیمه مربوط به دوره مالی آینده باشد (پیش پرداخت):
* بدهکار: حساب پیش پرداخت بیمه
* بستانکار: حساب هزینه بیمه تکمیلی کارکنان
* **ثبت معکوس (در دوره مالی بعد برای شناسایی هزینه):**
* در ابتدای دوره مالی جدید، ثبت معکوس زیر انجام می شود:
* بدهکار: حساب هزینه بیمه تکمیلی کارکنان
* بستانکار: حساب پیش پرداخت بیمه
**توضیحات:**
* **هزینه بیمه تکمیلی کارکنان:** این حساب ماهیت هزینه دارد و در صورت سود و زیان منعکس می شود.
* **پیش پرداخت بیمه:** این حساب ماهیت دارایی دارد و در ترازنامه منعکس می شود.
* در صورتی که بخشی از حق بیمه توسط کارکنان پرداخت شود، باید مبلغ پرداختی آنها از مبلغ کل حق بیمه کسر شده و خالص پرداختی شرکت ثبت شود.
* میتوان هزینه بیمه تکمیلی را به طور مستقیم در حساب "هزینه حقوق و دستمزد" ثبت کرد، به خصوص اگر این هزینه به طور مستقیم به حقوق و دستمزد مرتبط باشد.
**مثال:**
شرکت "الف" مبلغ 100,000,000 ریال حق بیمه تکمیلی کارکنان خود را برای یک سال به شرکت بیمه پرداخت کرده است. دوره مالی شرکت از ابتدای فروردین تا پایان اسفند است.
* **ثبت اولیه (در زمان پرداخت):**
* بدهکار: هزینه بیمه تکمیلی کارکنان 100,000,000 ریال
* بستانکار: بانک 100,000,000 ریال
* **فرض:** اگر شرکت در پایان سال متوجه شود که 25,000,000 ریال از این مبلغ مربوط به سه ماهه اول سال بعد است:
* **ثبت تعدیلی (در پایان سال):**
* بدهکار: پیش پرداخت بیمه 25,000,000 ریال
* بستانکار: هزینه بیمه تکمیلی کارکنان 25,000,000 ریال
* **ثبت معکوس (در ابتدای سال بعد):**
* بدهکار: هزینه بیمه تکمیلی کارکنان 25,000,000 ریال
* بستانکار: پیش پرداخت بیمه 25,000,000 ریال
**ب) دریافت خس
اگر حسابدار هستید یا موسسه حسابداری دارید در سایت هزار حسابدار به نشانی https://www.HezarHesabdar.ir می توانید رزومه و آگهی خود را ثبت کنید. این سایت این امکان را به حسابدارها و موسسات حسابداری می دهد تا خود را به مشتریان معرفی کنند.
**1. در دفاتر شرکت (کارفرما):**
**الف) پرداخت حق بیمه:**
* **ثبت اولیه (هنگام پرداخت حق بیمه به شرکت بیمه):**
* بدهکار: حساب هزینه بیمه تکمیلی کارکنان (یا هزینه حقوق و دستمزد)
* بستانکار: حساب بانک (یا صندوق)
* **ثبت تعدیلی (در پایان دوره مالی برای تخصیص هزینه به دوره مربوطه):**
* اگر تمام حق بیمه پرداختی مربوط به همان دوره مالی باشد، نیاز به ثبت تعدیلی نیست.
* اگر بخشی از حق بیمه مربوط به دوره مالی آینده باشد (پیش پرداخت):
* بدهکار: حساب پیش پرداخت بیمه
* بستانکار: حساب هزینه بیمه تکمیلی کارکنان
* **ثبت معکوس (در دوره مالی بعد برای شناسایی هزینه):**
* در ابتدای دوره مالی جدید، ثبت معکوس زیر انجام می شود:
* بدهکار: حساب هزینه بیمه تکمیلی کارکنان
* بستانکار: حساب پیش پرداخت بیمه
**توضیحات:**
* **هزینه بیمه تکمیلی کارکنان:** این حساب ماهیت هزینه دارد و در صورت سود و زیان منعکس می شود.
* **پیش پرداخت بیمه:** این حساب ماهیت دارایی دارد و در ترازنامه منعکس می شود.
* در صورتی که بخشی از حق بیمه توسط کارکنان پرداخت شود، باید مبلغ پرداختی آنها از مبلغ کل حق بیمه کسر شده و خالص پرداختی شرکت ثبت شود.
* میتوان هزینه بیمه تکمیلی را به طور مستقیم در حساب "هزینه حقوق و دستمزد" ثبت کرد، به خصوص اگر این هزینه به طور مستقیم به حقوق و دستمزد مرتبط باشد.
**مثال:**
شرکت "الف" مبلغ 100,000,000 ریال حق بیمه تکمیلی کارکنان خود را برای یک سال به شرکت بیمه پرداخت کرده است. دوره مالی شرکت از ابتدای فروردین تا پایان اسفند است.
* **ثبت اولیه (در زمان پرداخت):**
* بدهکار: هزینه بیمه تکمیلی کارکنان 100,000,000 ریال
* بستانکار: بانک 100,000,000 ریال
* **فرض:** اگر شرکت در پایان سال متوجه شود که 25,000,000 ریال از این مبلغ مربوط به سه ماهه اول سال بعد است:
* **ثبت تعدیلی (در پایان سال):**
* بدهکار: پیش پرداخت بیمه 25,000,000 ریال
* بستانکار: هزینه بیمه تکمیلی کارکنان 25,000,000 ریال
* **ثبت معکوس (در ابتدای سال بعد):**
* بدهکار: هزینه بیمه تکمیلی کارکنان 25,000,000 ریال
* بستانکار: پیش پرداخت بیمه 25,000,000 ریال
**ب) دریافت خس
اگر حسابدار هستید یا موسسه حسابداری دارید در سایت هزار حسابدار به نشانی https://www.HezarHesabdar.ir می توانید رزومه و آگهی خود را ثبت کنید. این سایت این امکان را به حسابدارها و موسسات حسابداری می دهد تا خود را به مشتریان معرفی کنند.
حسابدارها و شرکت های حسابداری به ترتیب ستاره در سایت هزار حسابدار
اگر شما هم حسابدار، شرکت حسابداری و سایر کسب و کارهای مرتبط با حسابداری دارید با کلیک روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «هزار حسابدار» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
مطالب پیشنهادی از سراسر وب
تلفن حسابدارها و شرکت های حسابداری به ترتیب ستاره در سایت هزار حسابدار
معرفی نرم افزارهای حسابداری:
- برنامه کامل خیریه
- دانلود نرم افزار قرارداد کارگر و کارفرما
- دانلود نرم افزار محاسبه قیمت طلا
- نرم افزار ارث
- نرم افزار اضافه کاری
- نرم افزار بازخرید مرخصی
- نرم افزار پایه سنوات
- نرم افزار ثبت بدهی و طلب مشتریان
- نرم افزار جمعه کاری
- نرم افزار حق سنوات
- نرم افزار حقوق ساعتی
- نرم افزار حکم کارگزینی
- نرم افزار دستمزد ایام بیماری
- نرم افزار شب کاری
- نرم افزار صدور فاکتور
- نرم افزار عیدی و پاداش
- نرم افزار غیبت پرسنل
- نرم افزار فارسی چاپ قولنامه املاک
- نرم افزار فرم تسویه حساب کارگر کارمند
- نرم افزار فیش حقوقی
- نرم افزار گواهی کسر از حقوق
- نرم افزار محاسبه استهلاک
- نرم افزار محاسبه در هزار
- نرم افزار نوبت کاری
- نرم افزارهای اتوماسیون اداری
- نرم افزارهای اداری و کارگزینی
- نرم افزارهای بیمه
- نرم افزارهای حسابداری
- نرم افزارهای حقوق و دستمزد
- نرم افزارهای مالیاتی
سایر مطالب آموزشی سایت هزار حسابدار :
- نحوه ثبت سند حسابداری کمکهای درمانی
- نحوه ثبت سند حسابداری پرداخت مستمری
- نحوه ثبت سند حسابداری ذخیره مزایای بازنشستگی
- نحوه ثبت سند حسابداری بهرهی معوق
- نحوه ثبت سند حسابداری پیشپرداخت اقساطی
- نحوه ثبت سند حسابداری فروش اقساطی
- نحوه ثبت سند حسابداری خرید اقساطی
- نحوه ثبت سند حسابداری اجارهبهشرط تملیک
- نحوه ثبت سند حسابداری داراییهای نامشهود
- نحوه ثبت سند حسابداری هزینههای تحقیق و توسعه
- نحوه ثبت سند حسابداری حق ثبت اختراع